четвъртък, 31 май 2012 г.

Мюнхен – милионното село

Мюнхен е столицата на Бавария, най-голямата и най-богатата провинция на Германия. Мюнхен е дом на БМВ, автомобилната мечта на много хора. В Мюнхен се провежда известният Октоберфест и се прави най-добрата бира.

Това са най-добре познатите  факти  за този град. В следващите няколко поста ще разкажем за известните и не толко известни забележителности на Мюнхен, така както ги видяхме в началото на април, съпровождани от любезните ни домакини Mische и Duko.

Въпросът как да стигнем до Германия бе решен от най-голямата немска авиокомпания,  от която намерихме билети за 100€ отиване и връщане от София до Мюнхен.

Летището в Мюнхен се намира извън града, но връзката с влак (S-bahn) е удобна. За повече от един пътник се предлагат намаления и понеже летището е в най-отдалечената транспортна зона, трябваше да си купим билет за цялата мрежа (Gesamtnetz Partner-Tageskarte), което в този случай представлява 20€ и билетът важи до другата сутрин до 06 часа.

Иначе според територията, в която ще се движите, има и по-евтини варианти, но Partner картата е по-изгодна от индивидуални билети и важи за групи до 5 възрастни, а две деца на възраст между 6-14 години се броят за един възрастен. (повече информация само на немски тук, карта на транспортната мрежа на града тук или тук)

Първия си ден тук започнахме с лека разходка из центъра на града, за да навлезем постепенно в обстановката, преди да се впуснем в по-дълбоките води на нашата немска експедиция.

Метрото (U-bahn) ни докара до Зендлингер Тор, една от трите запазени порти на някогашната крепост. Мюнхен е сравнително млад град, основан едва през 12. век и тези порти са едни от най-старите запазени постройки тук.

Името на града идва от старогерманската дума Munichen – място на монасите, заради Бенедиктинския орден, установил се тук. Днес градът влиза в челната тройка на най-голямите градове в Германия, като тук живеят около 1,5 милиона жители.

и в Мюнхен има Малтийски рицари :)

Поради спокойната си атмосфера, отлична градска среда, ниски нива на престъпност и възможности за професионално и социално развитие градът често заема високи позиции в класациите на най-добри за живеене градове.

Точно този спокоен ритъм на живот е повод понякога да го наричат Millionendorf – село с милион жители.

От Зенглингер Тор продължихме по Зендлигер щрасе, оживена търговска улица с множество магазини, от нея свихме надясно и минахме покрай градският музей (Münchner Stadtmuseum), за да завием наляво по Прелат-Цистл-щрасе.

Тук минахме покрай първата бир гартен, каквито ще видим още много и не винаги ще успяваме да ги подминем, като този път.

Пътят ни доведе до Виктуалиенмаркт, голям пазар с различни, предимно хранителни стоки, обособил се като един голям гурме магазин на открито. Пазарът е всекидневен, работи целогодишно от понеделник до събота между 8 и 18ч.

В долният край на пазара подминахме църквата на Св. Петър, завихме наляво и излязохме на площада Мариенплац.

Тук е винаги пълно с хора, дошли да пазаруват в магазините, да пийнат по кафе с приятели или като  туристи, оглеждащи неоготическата сграда на градската управа (Neues Rathaus).

Ако минавате наоколо към 11, 12 или 17 часа (от март до октомври), поспрете за малко, да видите танца на фигурките, излизащи от часовниковият механизъм на цял час.

Ако искате да разгледате града от високо, качете се на кулата в кметството. Ние продължихме нагоре по Вайнщрасе и после в дясно по Перусащрасе, която ни доведе до сградата на Резиденцтеатъра, намираща се в съседство на замъка Резиденц, дома на баварските кайзери.

познайте коя част от сградата е в ремонт

Замъка може да посетите всеки ден от 9 до 18 часа (1.4. – 15.10) или от 10 до 16 (16.10 – 31.3.).

Нашата разходка продължи по Резиденцщрасе и когато стигнахме до Одеонсплац вече бяхме готови за първата ни баварска бира.

Разглеждането на забележителностите продължи на другия ден с Тумблингерщрасе. Това е една от новите дестинации на картата на Мюнхен.

Преди това обаче успяхме да разгледаме палеонтологическият музей намиращ се на Рихарад Вагнер щрасе 10. Отворено е от понеделник до четвъртък от 8 до 16, в петък от 10-16. Вход не се плаща. (за още безплатни атракции в цяла Европа може да прочетете в блога на Ласка)

Музеят е семпъл, подреден на три етажа и можете да видите скелети на няколко преисторически животни а на по високите етажи са изложени фосилиите.

Следващатата ни спирка бе Тумблингерщрасе.

Става въпрос за улица, предназначена за поле за изява на улични художници и като такава е цялата покрита с графити.

За да я намерите, най-добре вземете метрото до Поцищрасе и слезте по Рупрътщрасе до Тумблингер.

Тук художниците творят съвсем необезпокоявано и разполагат с достатъчно поле за изява. Как точно стои ситуацията с графити в Мюнхен не мога да кажа, но единственото друго място, където видяхме нещо подобно, бе на една от влаковите гари на излизане от града. Никъде другаде.

Сигурно поради липса на друга престъпност, мюнхенската полиция има ресурс за борба срещу явлението.

След този авантгард, дойде ред да разгледаме нещо много по-типично за Мюнхен. Отидохме в Олимпиа парк, кадето се намира Олимпиа щадиум – мястото на Олимпийските игри от 1972 г.

Отдалече се вижда кулата Олимпиатурм висока 291м. Ако искате, може да се качите с асансьор на височина 190м и от площадката на кулата, да разгледате целия олимпийски парк.

Отгоре наблизо се вижда олимпийският стадион,  фабриката и административната централа на БМВ и студентският кампус.

Малко по-отдалечена стои Алианц арената, стадионът на именития Байерн Мюнхен. В кулата предлагат и организирани турове с водач по покрива на Олимпиа щадиум, за нас обаче беше късно да се включим.

Музеят на БМВ е разделен на две части: нова експозиция на последните модели коли и мотори, която е всъщност голям шоурум с безплатен вход.

Втората част представя развитието на БМВ  от първото им изобретение до последния съвременен вариант на возилата от тази марка.

Ако ви е интересно да видите, а и да чуете, как изглеждат и звучат първите двигатели БМВ, тогава входът от 9€ ще е оправдан.

Районът на студентските общежития е също много колоритно място- малките вилички са украсени с рисунки, има ливадки за барбекю, а по терасите на студентските блокове има дървета...

След поредните добри впечателния и правопропорционално на отиващия си ден се увеличи нашето желание за поредната отлична бира...

1. Мюнхен е прекрасно място !!!!!!!

2. Чудесен пътепис и страхотни снимки, браво! Особено графитите :-)