вторник, 22 май 2012 г.

За автомобилите в Малта

Ford Consul

Ако сте прочели сериала ни за Малта до тук, сигурно вече си имате представа за историята и природата на острова. В този последен пост от поредицата ще разкажа за друг аспект от местната култура – автомобилите, движещи се тук.

Отделен пост си заслужиха, понеже, разхождайки се, ни направи впечатление, че: колите на малтийците са малки, има много стари модели, но в много добро състояние, автомобилите са често „с украсен и аранжиран интериор” и последно, но не на последно място – малтийските автобуси са уникални.

Но все пак нека започнем от начало. Като за бивша английска колония не е изненадващо, че колите тук са с волан от дясната страна. За повечето туристи от Европа това е леко конфузно при пресичане на оживена улица, защото трафикът идва от страната, от която не го очаквате. Ние си въртяхме главите на 360 градуса винаги, когато пресичахме и спазвахме съвета да ползваме пешеходните пътеки.

Austin Allegro

Austin FX 4 - London black cab

Land Rover series III

На пешеходната пътека пешеходецът е цар. Наистина спират всички. Но за сметка на това, ако пресичате извън нея, добре е да имате здрави нерви и бързи рефлекси.

Като цяло шофьорите не правят впечатление на нерваци. Видяхме кола, запушила улицата, за да слезе водачът, да отиде до банкомата, да изтегли пари или да я поизбърше собственика след дъждовен ден и никой от колоната, насъбрала се зад него, не натисна клаксона.

Освен това, трафикът тук е много оживен. Колкото и да е малък островът, много е застроен и по-голямата му част е покрита с невероятно гъста мрежа от улици, пътища, алеи, булеварди и освен туристите май никой не ходи пеша.

Поради големата гъстота и тесните улички значителна част от хората карат малки автомобили.

City 03



Толкова минита на едно място не се виждат дори и в известната Италианска афера:). 

Mini V

Mini Mayfair

Mini Countryman

Паркирането тук е определено проблем и много от баровете и кръчмите или дори и магазините предлагат паркиране на улицата пред тях срещу пазаруване от заведението.

На останалите места имате право да паркирате до два часа, което сте длъжни да отбележите на хартиен часовник, поставен от вътрешната страна на предното стъкло на всеки автомобил.


Освен минита в най-различни разновидности можете да видите и някои източноевропейски модели в експортен вариант. 

Lada 2105 Riva

Skoda 120

Skoda Favorit

(въпреки че при Фиатите не можах да разбера дали става въпрос за италианските оригинали или полските им вариации)

Fiat 125

Fiat 126

Забавно ни беше да разглеждаме и интериорите на паркираните коли по улиците. Честа гледка освен кръстове и икони бяха и най-различни кърпички, хавлии, плюшени мечета, зарове и прочее, всичко винаги аранжирано с много внимание  като своеобразен движещ се олтар на автомобилиста.

Малтийците въобще са много влюбени в колите си. Особено в по-възрастните модели. Има моменти, когато може да си помислите, че сте в Куба. Море, палми и 50-годишни автомобили в перфектно състояние по улиците.

Ford Consul




Fiat 500

Ford Escort

Hillman Imp

Morris Cowley

Дали е често срещано хоби или има друга причина, не разбрахме, но антикварните автомобили по улиците не са никакво изключение тук.

Toyota Hilux III

Triumph Toledo

Освен с ретро автомобилите Малта до скоро е била известна и с ретро автобусите си. Ние нямахме късмета да видим местната автобусна флотилия в най-славните и времена, но пак успя да ни впечатли.

До половината на 2011 година местната компания за автобусен транспорт Арива оперира рециклирани английски автобуси от 50-60-те години на 20.век. Всичките боядисани в ярко жълто и  с много детайли по броните и предните маски на колите. Би могло да се каже, че са били един вид символ на туризъма в Малта.

Но както вече казах, през 2011 година идва голямата промяна и автобусният парк се разделя с тези чаровни ветерани на пътищата. (много снимков материал за различните видове транспорт в Малта има тук, вижте и уникалния амфибус).

Автобусите може и да са се променили, но шофьорите им си остават същите. Може би, защото шофьорът на автобуса често обяснява на туристите къде да слязат и как да стигнат до намисленото от тях място или дава друга „екскурзоводска” информация, в автобуса можете да видите и кутийка за бакшиш.

Да, тук се дава бакшиш и в градския транспорт. Не винаги, не задължително, но се дава. Затова ще ви спрат и извън спирка, на някой междуселски път или пък по тъмно ще ви качат безплатно от забутана спирка с обяснение, че ще ви се наложи да чакате много дълго, докато ви дойде рейсът, пък с тях може да стигнете до най- близкия град, където имате повечко възможности за превоз.

Ако имате късмет, все още може да се натъкнете на автобуси, запазили едновремешния си колоритен дух. Има някой по-ненатоварени линии извън градовете, които се дават на концесия на частници. Обикновено шофьорът е собственик на возилото и когато влизате в автобуса му, все едно му идвате на гости.


Leyland Royal Tiger

Приветства ви с усмивка, а вие, докато се настанявате, можете да разгледате интериора на автобуса му. Както споменах вече, малтийците обичат да украсяват превозните си средства и колкото е по-голямо то, толкова повече различни декорации може да побере.

За по-висок комфорт при пътуването ще се погрижи и озвучаването на автобуса, умело направено от тонколоните на някогашната домашна аудио система, от която ще чуете само подбрани хитове с претенции да станат саундтракът на вашата почивка.

Всичко това, съчетано с шофьор, който ви е по-скоро домакин, ви кара да не обръщате много внимание на факта, че возилото му помни времена от преди изобретението на климатика. 

Вместо това или си говорите с него, или разглеждате пейзажа наоколо и се наслаждавате на малтийското си приключение.
...

И на края- линк към страницата на местния авто транспорт.

Няма коментари:

Публикуване на коментар