Вторият най-голям град в
провинцията (558 000 жители) стана отправна точка за повечето от пътуванията ни
и също така бе мястото, от където започнахме опознаването.
В пътеводителите
често пише, не пренебрегвайте Малага и ние се чудихме защо. Може би хората в
очакване на невиждани атракции не и отделят достатъчно внимание, или може би
стои в сянката на по-известните градове, но според нас незаслужено. Ако
наистина някой смята града за втора категория атракция, надявам се да променим
това възприятие.
В града има летище и е
дефакто център на Коста дел Сол. Когато става въпрос за презастрояване на
бреговата ивица в България, точно Коста дел Сол бива даван за лош пример. За това ще си позволя да направя някои
сравнения.
Преди 50-60 години това е бил един 350 км дълъг пояс от плажове и
някое друго рибарско селце. Общо взето беден район. С развиването на туризма
постепено цялата тази ивица се превърнала в една огромна конурбация, застроена
с хотели и апартаментски комплекси, израсли около някогашните селца. Това са
приликите с нашето Черноморие.
Различно е това, че някъде в процеса на
застрояването са се усетили накъде вървят нещата и във вече бетонната градска
среда са оставени места, където човек може да си поеме малко въздух.
Примерно
дълги крайбрежни алеи с велопътеки, които се вият копирайки плажната ивица от
едната страна и улицата от другата страна. Всички сгради са винаги отвъд пътя,
а по крайбрежната алея няма нищо, освен по едно ресторантче на всеки може би 1
километър разстояние.
Ресторантите изглеждат като еднотипни ниски дървени
постройки, боядисани в бяло и предлагат риба, бира, вино и различни ястия на
общо взето нормални цени.
От време на време има спортни площадки с уреди за
фитнес и прочее възможности за спорт. А местните се възползват от факта. И
сутрин, и привечер имаше достатъчно спортуващи. (Подобни спортни площадки имаше
и в другите градове във вътрешността на страната – изглежда испанците обичат не
само да гледат спорта по телевизията).
Така че въпреки по-голямото застрояване
на бреговата ивица отколкото при нас – всичко е някак си по-добре организирано
и човек няма чувство, че се е загубил в някой огромен квартал на анонимен
социалистически град.
Но честно казано, след като видяхме колко може да е
застроено едно място, било то в Испания или в Малта, мисля,
че строителството по родното Черноморие още се намира в детските си години. ...
Да тук се отплеснах малко.
Та, в средата на всичко това
се намира Малага, от която до всяка една точка по крайбрежието има транспорт а
в посока вътрешността на страната не е по-различно.
Централната гара Мариа
Замбрано се намира на линията на междуградското влакче “cercanias”, което свързва центъра на града с влаковата
гара, летището и линията свършва в градчето Фуенхирола на около 30 км от
Малага.
Влакчето е нещо като междуградски трамвай,
пътува на всеки 20 минути и мисля, че е най-евтиният и удобен начин за
да стигнете на пример от летището до Малага или някои от крайбрежните градове.
В непосредствена близост до влаковата гара се намира и „естацион де аутобусес”, от където можете да си хванете автобус за повечето дестинации.
Предимиствата и минусите на различните видове транспорт споменах на кратко в
предишният пост, тук.
А от пристанището пък може
да си хванете ферибот до Африка, а именно до испанския! град Мелила намиращ се
на северноафриканският бряг.
За да се ориентирате добре в
Малага трябва да намерите улица Аламеда принсипал. Това е главен булевард,
минаващ през реката Гуадалмедина и преминаващ в булевард Пасео дел парке. От
едната страна на улицата се намира морето, а от другата- историческият център.
Малага е основана от финикийци,
след което подобно на остатъка от Андалусия е била последователно картагенска,
римска, визиготска, за кратко византийска и дълги столетия арабско – мавърска,
а от края на 15. век- кастилска, тоест- на католическа Испания.
Историческият център на
града е доминиран от сгради от точно този 7 столетия дълъг период на Мавърската
държава, дала име и на региона Ал Андалус. На хълм над пристанището се издига крепостта
Gibralfaro и под него се
намира двореца Аlcazaba.
За по-информирана разходка
из града избрахме безплатната туристическа обиколка с Панчо турс (страницата
им: тук).
Какво е
безплатна туристическа обиколка сме писали в един наш по-брадясал вече пост тук .
Запознахме се с две двойки
от Холандия и Германия и английския ни гид и в тази шарена евро компания
тръгнахме из улиците на Малага.
Направихме си един тур по централните
забележителности през Плаца Мерсед, после на горе по хълма покрай римския
амфитеатър и Алказаба, в посока Гибралфаро, после надолу към катедралата и в
малките улички, посетихме пазара Меркада Атаразанас, за да излезем отново на
булеварда и привършихме тура на брега на морето близо до пристанището.
Цялата
обиколка бе за около 2 часа и половина и можем само да я препоръчаме. По-късно
ползвахме услугите на Панчо турс и в Севиля и пак останахме доволни.
Един от най-известните
жители на града е бил Пабло Пикасо. В
града има музей на художника – Museo Picasso с над 200 негови творби и също можете да
посетите и родната къща на твореца – Casa natal de Picasso.
Ние пренебрегнахме големият художник
за сметка на по-късната ни визита в Центъра на модерното изкуство и се
отдадохме на емоцията на момента и след като вече видяхме, че центърът на града
лесно се обикаля пеш, тръгнахме към най- високата му точка – крепостта
Гибралфаро.
От горе се открива гледка към целия град, пристанището, арената за
корида, а от другата страна и към планината.
Крепостта е била построена
от емир Абд ар-Раман I. през 8. век, тоест малко след превземането на Андалусия
от Маврите и после е била реконструирана през 14. век, което пък е малко преди Маврите мусулмани да
са прогонени от кралица Изабела и крал Фердинанд, завоювали тази територия за
християнството.
От цялата крепост са останали най-вече крепостните стени, но си
струва заради гледките. (а и бирата на върха на хълма е много по-вкусна от тази
в подножието :).
Гледайки покривите на сградите, веднага ме впечатли факта, че
покривите се ползват за нещо като място за сиеста, може би и като лятна
всекидневна/спалня понеже вероятно са най-прохладното място в къщите.
Пред мен
се разкри един свят на стълбички, навесчета, масички, люлки дори и малки
басейни и всичко това на покривите на жилищните сгради. В мисълта ми се появиха
картините на М.Е. Ешер.
След като проверих в интернет, не се изненадах да
прочета, че е идвал точно тук, в Андалусия и че му е повлияло. Има гледки тук,
които изглеждат все едно Ешер ги е рисувал и в последствие сградите са били
построени според неговите картини.
Малко по-надолу под
крепостта се намира замъка Алказаба от 11. век., който е нещо като намек за
това какво ви очаква в Гранада.
Тука пада доста ходене от едното място до
другото, защото, въпреки че са в съседство и вероятно са били свързани, днес се
разглеждат по отделно, като два обекта, с две каси и т.н. За крепостта входът е
горе на върха на хълма, а за замъка пък точно в обратния край на комплекса –
долу в близост до римският амфитеатър.
За това може би ще си помислите за
автобус, който да ви докара до върха – това можете да осъществите с автобус номер35 и после ще слезете пеша до Алказаба, което е една приятна разходка по
нанадолното.
Времето напредваше и ни оставаше още един от набелязаните за
посещение обекти. Centro de arte contemporaneo – Център за
съвременно изкуство. Входът тук е безплатен, а ние имахме късмета да разгледаме творбите на Вик Мюниц и Ервин Вурм.
Вик Мюниц:
Ервин Вурм:
След разходка из галерията бяхме готови за деня. Поваля ни малко дъжд, походихме доста, започнахме да се ориентираме в испанската градска среда, аклиматизирахме се и въобще бяхме готови за следващите ни приключения.
Ервин Вурм:
След разходка из галерията бяхме готови за деня. Поваля ни малко дъжд, походихме доста, започнахме да се ориентираме в испанската градска среда, аклиматизирахме се и въобще бяхме готови за следващите ни приключения.
Очакваше ни Гранада. ...
Страхотно! Май наистина времето не е било много благосклонно към вас..., но затова пък има прекрасни гледки! Не споменавате нищо за организацията на пътуването. С България ер ли летяхте?
ОтговорИзтриванеС България Ер беше, да. ... Организацията на пътуването бе много специфична, за това не я описвам. А времето продължи да си прави шегички с нас. :)
ОтговорИзтриване